at 8:50 am: Gepubliceerd door .

Het langverwachte treinmuseum in Schaarbeek opende gisteren, 25 september, zijn deuren en biedt niet enkel een spectaculaire blik op het verleden van België als spoorwegpionier op het Europese vasteland, maar brengt tevens een boeiend verhaal over de huidige en toekomstige rol van het spoor.

Een nagelnieuw project dat bezoekers op een speelse, leerrijke en interactieve manier onderdompelt in de fascinerende wereld van de Belgische en Europese spoorwegen. Het is niet enkel dé verzamelplaats van een indrukwekkende topcollectie treinen, beeldfragmenten, foto’s, affiches en schaalmodellen, in Train World kan je zelf een stukje spoorweggeschiedenis beleven.  

trainworld.jpg

Bezoekers kunnen onder andere in de stuurpost van meerdere treinen stappen en ervaren hoe het voelt om een trein te besturen, over en onder een authentieke spoorwegbrug te wandelen of een van de zes originele stoomlocomotieven te bewonderen.

Eerste stoomtrein

Verleden, heden en toekomst vloeien met Train World naadloos in elkaar op een centrale plaats gelegen aan de historische spoorlijn tussen Mechelen en Brussel waar op 5 mei 1835, 180 jaar geleden, de eerste stoomtrein dienst deed.

Bezoekers krijgen er een blik op de waardevolste stukken van het erfgoed van de spoorwegen, die vroeger over vijf verschillende sites in België verspreid waren.  Zo zijn er 22 stuks rollend materieel tentoongesteld, 1.250 voorwerpen, 64 projecties en meer dan 20 interactieve opstellingen. Gezinnen met jonge kinderen kunnen Train World met een strip verkennen.

Ontdekkingsreis

De befaamde tekenaar François Schuiten, Schaarbekenaar, tekende voor de scenografie samen met Expoduo. Train World is dan ook een verhaal, een opeenvolging van decors die de bezoekers meeneemt doorheen het verleden, heden en toekomst van de spoorwegen. Ze beleven er een ware ontdekkingsreis doorheen de wereld van het spoor.

trainworld2.jpg

Het stationsgebouw van Schaarbeek (gebouwd in 1887 en in de jaren 1920), opgetrokken in de “Vlaamse renaissancestijl” (een bouwstijl typisch voor de spoorwegen), doet dienst als ontvangsthal van Train World. Het nieuwe gebouw, met een oppervlakte van 8000 m², heeft een industriële uitstraling, met een zaagvormig dak dat typisch is voor spoorwegwerkplaatsen. Deze bevat vier grote hallen die de nieuwe thuis vormen voor legendarisch treinmaterieel. Twee hallen zijn ook uitgerust met sporen (aangesloten op het spoornet) die het mogelijk maken het rollend materieel binnen en buiten te laten rijden.

trainworld3.jpg

Oudst bewaarde locomotief

Bezoekers zullen er onder andere kunnen kennismaken met de “Pays de Waes” (Land van Waas), de oudste bewaarde locomotief op het Europese vasteland. Deze werd in 1844 in dienst genomen en dook in 1913 al op tijdens de Wereldtentoonstelling in Gent. De “Pacific” (stoomlocomotief type 10) uit 1910 is een ander paradepaartje uit de rijke collectie, net zoals de “Atlantic” (type 12), met zijn aerodynamische vorm de meest spectaculaire stoomlocomotief uit 1939. Liefhebbers van pracht en praal komen dan weer aan hun trekken met de twee gerestaureerde koninklijke rijtuigen die dateren van 1901 en 1939.

Alle info vind je op www.trainworld.be/nl

Gecategoriseerd in :, , ,

Dit bericht is geschreven door Ingrid Vandenbroeck

Commententaren zijn gesloten.