feb

Skivakantie in Willingen

Dagen, weken, maanden, zelfs jaren hadden ze me de oren van het hoofd gezaagd om eens op skivakantie te gaan, maar ik hou echt niet van sneeuw en dus heb ik al die tijd de boot afgehouden. Maar in een moment van zinsverbijstering -en toegegeven, een interessante aanbieding- besloot ik het erop te wagen. Voor deze eerste keer moest het echter niet te ver en niet te zot, en dus kozen we voor Willingen, nabij Winterberg, in Duitsland, op zo'n 400km van Brussel. Het werd een (meer dan) geweldige eerste skivakantie.

Best Western Hotel

We kozen voor het Best Western Hotel in Willingen omdat het centraal en dichtbij de skigebieden gelegen is, het over mooi ingerichte kamers beschikt en best wel wat faciliteiten heeft: een overdekt zwembad, een nieuw wellnesscentrum, gratis wifi, een fitness... maar bovenal: je krijgt er de regionale voordeelkaart waarmee je een pak dingen gratis kan doen tijdens je verblijf en dat is echt de moeite!

We zaten in het nieuwe gedeelte van het hotel en de kamer was best ruim. Naast een tweepersoonsbed stond er ook een klein salon met een tafeltje en een bureau met daarop de tv. De tweede slaapkamer had twee eenpersoonsbedden en was via een verbindingsdeur afgesloten van de hoofdslaapkamer. Ook hier een bureau met tv en verder een kleerkast met kluis.

In deze kamer bevond zich ook de mooie, praktische badkamer met lavabo, haardroger, make-upspiegel, handdoekverwarming en douche. In de kamer waren badjassen voorzien en ruim voldoende handdoeken, maar ook twee tassen waarmee je naar de wellness kon, handig!

Vanuit onze kamers hadden we zicht op de bergen, wat zeer aangenaam is. Toen we aankwamen op 1 januari was het even groen als in België, maar toen we de volgende morgen wakker werden was alles wit en zo bleef het ook tot aan ons vertrek, ideaal!

We hadden een kamer geboekt op basis van halfpension, waardoor we 's morgens en 's avonds van een uitgebreid buffet genoten. In het ontbijtbuffet vonden we wel dat er weinig afwisseling was, maar je had wel een grote keuze, dus op zich was het ook niet erg. Er waren altijd broodjes, koffiekoeken, verschillende soorten ontbijtgranen, twee soorten fruit (meloen en ananas), heel veel beleg in vleesvorm, maar ook zoet, eieren en spek, balletjes en worstjes, yoghurt, rijstpap... teveel om op te noemen.

Het avondeten was eveneens in buffetvorm en kon je van 's morgens vroeg al aflezen op verschillende plekken in het hotel. Er waren elke dag andere aperitiefhapjes (kleine bordjes met allerlei lekkers), een soep, een koud buffet (komkommer, tomaten, feta, olijven, zeewier...), een warm buffet met 3 verschillende gerechten (die je naar believen kon combineren) en een dessert (al hebben we een paar keer het ongeluk gehad dat dat op was), maar ook verschillende soorten kaas en broodjes. Er was elke dag genoeg afwisseling en zeker altijd iets dat je wel lustte. De benamingen waren wel enkel in het Duits, dus soms moest je wel eens gokken om te weten wat het precies was, maar over het algemeen viel dat wel mee. Bij het eerste avonddiner krijg je een tafel aangewezen en die houd je tot het einde van je verblijf, wat eens zo makkelijk is.

Wellnessgedeelte

Hoewel we op de eerste dag onze auto voor de deur van het hotel geparkeerd hadden en die daar 5 dagen hebben laten staan -alles is op wandelafstand- konden we het toch niet laten om ook eens naar de fitness te gaan. Deze was niet groot, maar wel ruim voldoende om tijdens je verblijf in conditie te blijven. Er waren 2 fietsen, 2 loopbanden, een crosstrainer en een zeer veelzijdig krachttoestel.

Op de voorlaatste dag wilden we ook de wellness eens uitproberen, maar dat viel enigszins tegen. Het overdekte zwembad was koud, al leek dat de spelende kinderen blijkbaar niet te deren. Errond waren wel veel ligstoelen in een aangenaam gedimd licht, waar je rustig een boek of tijdschrift kon lezen. Iets verder stonden ook 3 zeer aangename schommelbedden. Ik had echter wel zin in een sauna, Kneipp voetbad of zoutgrot, maar toen bleek dat dit een kledingvrije zone was. Dat was een tegenvaller, want dat stond op de reissite nergens vermeld en ik had er mij ergens wel op verheugd een avondje te gaan genieten van de wellness.

Meine Card Plus

We haalden het al eerder in het artikel aan, maar het Best Western Hotel in Willingen is een van de hotels waar je een gratis Meine Card Plus krijgt. Hiermee krijg je ontelbare gratis toegangen of kortingen in Willingen én omstreken, want je mag er ook de trein, bus, tram en zelfs de taxi mee nemen. Dit zijn enkele van de leuke activiteiten waar we gratis van mochten genieten:

Het 1200 m² grote subtropisch zwembad van Willingen, waar je elke dag anderhalf uur in mag gaan ploeteren. Het beschikt over 3 glijbanen, waarvan één van 125m met lichteffecten, een buitenzwembad, verschillende peuter- en kleuterbaden, een saunagedeelte, een jacuzzi...

In de "Kletterhalle" kan je naar hartenlust aan muurklimmen doen, zolang je maar wilt.

Je krijg een professionele uitleg en mag dan aan de slag gaan. De verschillende kimmuren hebben allemaal een cijfer dat de moeilijkheidsgraad aangeeft. Een schot in de roos voor onze sportieve kinderen!

Met de Etterlsberg skilift kan je een keer per dag heen en terug naar de hoogste berg van Willingen, op zo'n 838m, waar de Hochheidetoren zich bevindt en van waaruit je normaal gezien een zicht hebt van 285m omtrek. We hebben echter zo lang mogelijk gewacht om tot boven te gaan omdat er in het begin van ons verblijf dichte mist was, maar op de dag dat we besloten dan toch te gaan heerste er een mini-sneeuwstorm, waardoor het leek alsof we in een Frozenscène terecht gekomen waren. We hebben dan maar naast de speeltuin zelf een Olaf gemaakt en genoten van het heerlijke zicht van boven op de berg. Echt de moeite waard!

Nog zo'n leuke activiteit was de indoor 3D mini-golf. Je mag er speciale brilletjes voor opzetten, maar dat hoeft niet (ik ben er niet zo'n fan van), de ruimte ziet er hoe dan ook spectaculair uit! Heel veel fluokleurtjes en fantastische tekeningen. Golven was nog nooit zo leuk!

De glasblazerij was iets waar de kinderen enorm naar uitkeken. De toegang was gratis, een eigen glazen bol maken kostte 14 euro/stuk. De uitleg was zeer interessant en het feit dat ze zo goed als alles zelf mochten doen (de kleuren kiezen, het glas blazen...) maakte het extra leuk. Wel niet de laatste dag plannen, want de bol moet een nachtje koelen voor je hem mag afhalen.

Daarnaast krijg je ook gratis toegang tot een mini-speeltuin, de ijsschaatsbaan, een openluchtmini-golf en nog veel meer, maar daar hadden we de tijd niet meer voor. Wel een goede reden om volgend jaar terug te gaan!

Willingen

Wilingen zelf is geen groot dorp, maar wel heel gezellig. Alles ligt er dicht bij elkaar en op wandelafstand, ook de grote winkels (Lidl). De winkelstraten en restaurants zijn mooi versierd tijdens het oudejaar en je kan er makkelijk tot in de volgende dorp wandelen. Doe zoveel mogelijk te voet en neem regelmatig een andere weg, zo kom je mooie plekjes tegen zoals een vijver met brugjes en hongerige eendjes. En als het dan ook nog eens begint te sneeuwen, is het helemaal af!

Voor het eerst op de latten

Wie op skivakantie gaat, moet toch ook minstens een keer op de latten gestaan hebben? Dat geldt voor de rest van het gezin, maar niet voor mij. Er komt namelijk heel wat bij kijken als je wil gaan skiën. We hadden enkel onze skipakken en moesten de ski's, helmen en skischoenen dus huren. De eerste dag namen we skilessen voor ons en voor de kinderen, maar daar ben ik dus niet geraakt. Hoewel het er op dat moment niet heel druk was, konden ze in het skicentrum toch amper volgen, waardoor ik niet op tijd klaar ben geraakt voor de skiles, maar dat bleek uiteindelijk nog een meevaller aangezien de leraar van de kinderen enkel Duits en Engels sprak en zij uiteraard (nog) niet. Ik heb dus voor tolk gespeeld en de leraar geholpen met zijn 6 leerlingen. Het is dus aangeraden ruim op tijd (voor de les) aan te komen, want je bent niet in één-twee-drie klaar om op de latten te staan. 2u les volstonden blijkbaar wel om de kinderen van de kleinste berg te laten komen -papa had het er iets moeilijker mee- en de rest van de vakantie hadden zij dan ook geen hulp meer nodig. We hebben ook eens een slee gehuurd en een namiddag daarmee de berg afgezoefd, er is ten slotte genoeg te doen als er sneeuw in de buurt is!

En zo waren de 5 dagen snel voorbij en konden we terugblikken op een zeer geslaagde eerste skivakantie. Op de terugweg werden overigens al nieuwe plannen gemaakt voor volgend jaar...

mei

Sprookjesachtige logiesadresjes voor het hele gezin

Slapen in een sprookjeshuis, welk kind wil dat nu niet? Iets beleven, iets anders dan anders doen, het is een blijvende trend in vakantiewensenland en de kinderen kijken nog meer uit naar de vakantie – kort of lang – dan ooit te voren. Thuis boekjes lezen over het sprookje ter voorbereiding op de vakantie of het weekendje weg. Slapen als Doornroosje in een kasteel of de grens opzoeken tussen werkelijkheid en fictie als Alice in Wonderland... Het kan met Belvilla.

Als Alice in de Ardennen

Kleine flesjes toverdrank, een mini-deurtje in de muur en een verkleedkist vol prinsessenkleedjes op zolder; in de Ardennen staat een sprookjesachtige vakantiewoning waar meisjesdromen overuren maken. Zelfs het theeservies staat klaar, dus Alice kan zo aanschuiven voor een tasje! Eén van de eerdere gasten vat het treffend samen: “Het ’kind’ in ons kwam weer boven”.

Duizend-en-één-nacht in een yurt

Verblijf in een Mongoolse yurt en laat je meeslepen in de verhalen van ‘Duizend-en-één-nacht’. Belvilla biedt één yurt in de Ardennen aan en een andere yurt in Friesland, beide met overdadige details en kleuren in de stijl van Sherazade. De yurts hebben een kenmerkende ronde vorm met een groot luchtgat in het dak. Binnen vind je een mooi beschilderd bed en ook de andere meubels zijn in stijl.

Een kasteel als Doornroosje

Bij een ridder of prinses hoort een kasteel; zo simpel is dat! Belvilla heeft wel honderd kasteelwoningen in haar aanbod die je kan huren als vakantiewoning. Ze staan over heel Europa verspreid met een sterke vertegenwoordiging in Italië en Frankrijk. Sommige kastelen heb je helemaal voor jezelf en in andere kastelen huur je een gedeelte als vakantiewoning. Zo verblijf je in de Bourgogne in de toren van een 15de eeuws kasteel met zwembad.

Hans en Grietje of Goudlokje

Hans en Grietje of Goudlokje zijn juist vertrokken, zo lijkt het bij een popperig vakantiehuis in de Belgische Westhoek. Een huisje aan de Noord-Hollandse kust geeft je hetzelfde gevoel, net als een 18de eeuwse woning aan de rand van het Berger Bos. Of wat denk je van een sprookjesachtige villa in Hessen?

Meer info: www.belvilla.be

aug

Wunderland, pretpark voor ukkies

Omdat zomervakanties nogal lang kunnen duren wanneer je kinderen graag naar school gaan, voorzien we af en toe een uitstapje dat wat verder gelegen is. Deze keer viel ons oog op het Duitse pretpark Wunderland en dus boekten we voor de tweede maal onze tickets via Travelbird en trokken naar Kalkar!

TravelBird

Het is reeds de tweede keer dat we via de online reisaanbieder TravelBird een pretpark met overnachting boekten (zie onze uitstap naar Toverland) en het is altijd even gemakkelijk. Wanneer je je inschrijft op de site krijg je dagelijks superinteressante aanbiedingen in je mailbox aan forse kortingprijzen. De moeite waard om eens een kijkje te nemen. Er staan verschillende pretparken of andere bestemmingen die geschikt zijn voor kinderen (bekijk ze hier), op, maar wij kozen dus voor Wunderland in Duitsland.

Het hotel

Omdat Kalkar op zo’n 250 km van Brussel gelegen is en we dus toch even onderweg zijn, leek het ons beter om meteen een overnachting te boeken in het hotel van het familiepark, kwestie van onze tijd in het attractiepark optimaal te benutten en de kinderen ook voldoende nachtrust te gunnen. En dus kwamen we op zaterdagnamiddag aan in het hotel. De incheck verliep vlot en we konden al snel naar onze kamer. Die was zeer ruim en aangenaam. Het dubbel bed werd van de rest van de kamer gescheiden door middel van een grote kast en er stond nog een bureau en tv. In het grote gedeelte van de kamer stond een enkel bed en een stapelbed. Je kan dus met 5 personen in deze kamer overnachten. Daarnaast was er ook nog een badkamer met grote douche, een toilet en een lavabo.

In het hotel zijn ook nog een aantal sport- en vrijetijdsfaciliteiten. Zo kan je er een fiets huren of als gast gratis gebruik maken van de fitnessruimte. Er is een sporthal waar je tennis of badminton kan spelen en er is een midgetgolfbaan. ’s Avonds kan je gaan bowlen of iets gaan drinken in de Caféstraat. En om helemaal te ontspannen is er een massagesalon.

Het interieur van het hotel was zeer smaakvol ingericht, in Egyptische stijl, met overal hiërogliefen, zuilen, tekeningen van piramides en zelfs een sterrenhemel.

In de grote hal van het hotel staat ook nog een overblijfsel van de (nooit gebruikte) kerncentrale waar het hotel in is ondergebracht.

Buffetrestaurant

’s Avonds kan je voor het avondeten terecht in het buffetrestaurant (of tegen betaling van 10 euro is er het à la carte restaurant). Je wordt naar je tafel gebracht en vervolgens mag je aanschuiven aan de verschillende buffetten en er is echt keuze te over! Er was een koud buffet (met onder andere zalm, kreeft, makreel, maar ook vlees en fruit), een warm buffet (met pasta, rijst, gratin dauphinois, kip in currysaus, stoofvlees, kabeljauw, scampi’s…) en voor het dessert kon je kiezen uit ijs of een ruim assortiment aan taarten en gebak. Alles was even lekker, er was voldoende voor iedereen en alle buffetten werden regelmatig bijgevuld.

duitsland,kalkar,wunderland,attractiepark,all inclusive

’s Morgens mag je in het restaurant plaatsnemen voor het ontbijtbuffet, dat eveneens zeer uitgebreid is. Ontbijtgranen, allerlei soorten broodjes en ontbijtkoeken, charcuterie, verschillende soorten beleg (hagelslag, smeerkaas, choco, honing, confituur…), peperkoek, koude en warme dranken, eieren, spek, worstjes, poffertjes en zelfs vol-au-vent! Het ontbreekt werkelijk aan niets! Zelfs taart is opnieuw voorzien voor wie na het uitgebreide ontbijt nog een plekje moest hebben voor een zoete hap.

De Lounge

Na het avondeten hadden we de keuze uit de verschillende faciliteiten, maar uiteindelijk besloten de kinderen hun avond door te brengen in de lounge naast het restaurant. Daar is een binnenspeeltuin (op kindermaat), 3 biljarttafels en verder een aantal lange tafels waar mensen gezelschapsspelletjes spelen of kaarten en een paar aangename zetels waar mensen praten, lezen, op hun tablet spelen of gewoon ontspannen. Persoonlijk vond ik dit een zeer leuke ruimte. Iedereen was er samen, het interieur was heel huiselijk –met een open haard en boeken in boekenkasten – er hing ook een tv (waar eigenlijk niemand naar keek) en er heerste een gezellige drukte. Kinderen liepen af en aan, je kon er je stukje taart verorberen of gewoon een koffie drinken, alles in een ongedwongen sfeer.

Het attractiepark

Na het ontbijtbuffet waren we helemaal klaar om het attractiepark te ontdekken! Speciaal aan dit attractiepark is alvast de all inclusive formule die inhoudt dat je in het hele park onbeperkt frietjes, ijs, frisdrank, koffie en thee mag gebruiken, in zelfbediening. Je schept dus zelf je frietjes in een pakje en kiest je saus (curryketchup of mayonaise), je neemt zelf je frisdrank aan de automaten en je steekt je hoorntje in de ijsmachine en wacht tot je ijsje klaar is. En dit de hele dag door, zoveel je maar wil!

Maar goed, we zijn hier ook vooral om plezier te hebben en dus proberen we de eerste attracties die we tegenkomen uit. Een treintje, safariwagentjes, eendjes en piratenbootjes, ze konden mijn dochter van 4 bekoren. Mijn zoontje van 6 daarentegen voelde zich iets te groot voor dit soort van attracties. Hij kon wel terecht in de mini-theekopjes, de splash, de brandweerwagen en de botsauto’s (waar onze dochter dan weer niet in mocht). Voor de achtbaan was hij net te klein en ook de kartbaan (extra betalen) mocht hij nog niet in.

Binnen in de koeltoren is nog een grote junglespeeltuin, maar iets te onoverzichtelijk om mijn dochter alleen in te laten ronddolen. Met de hele familie hebben we wel nog genoten van de balloon race, een treintje, het reuzenrad, het labyrint en op de springkussens konden de kinderen hun energie nog kwijt. Voor het verkeerspark was mijn zoon al te groot, maar uiteindelijk heeft ook onze dochter dit niet kunnen doen omdat er geen parkverantwoordelijke aanwezig was en de kinderen hun zin maar deden en we daardoor te lang op onze beurt moesten wachten.

Wat ook vreemd was, was dat bepaalde attracties niet open waren (en nooit opengegaan zijn), terwijl andere op een ander moment ineens wel open waren. Op de folder stond dat de openingstijden normaal gezien aangegeven moeten zijn op de klokken bij de attracties, maar dat was niet het geval. Van vrienden hoorden we achteraf wel dat zij gewoon iemand van het park aangesproken hadden en die dan de attractie geopend had…

Kortom…

Persoonlijk vonden we Wunderland vergelijkbaar met Plopsa Indoor, voor onze zoon van 6 waren er niet veel attracties waar hij echt wild van werd (in de positieve zin van het woord uiteraard). De “toelatingsgrootte” van de attracties moet misschien eens herbekeken worden. In Plopsaland bijvoorbeeld mag onze dochter wel op attracties waarvoor ze hier te klein was (met traantjes tot gevolg) en ook een achtbaan kan als je als volwassene meegaat, wat hier niet het geval was. Ook jammer dat verschillende attracties tijdens ons verblijf helemaal niet opengegaan zijn.

De all inclusive formule is wel een schot in de roos, al kunnen de wachttijden oplopen door misbruik (lees: sommige mensen nemen echt overmatig veel pakjes friet mee), maar omdat het in de prijs inbegrepen is, jaagt niemand zich hier in op.

Zeer positief vond ik dat er bij de drank- en eetgelegenheden telkens een lijst hing met ingrediënten. Zeer interessant voor mensen met allergieën!

Het park werd ook netjes gehouden door de aanwezigheid van talrijke vuilbakken en personeel dat rondvliegend afval verwijderde.

Praktische info

Kernie's Familiepark
Griether Straße 110-120
47546 Kalkar
Duitsland

Website

apr

Jippie naar Spanje!

jippie.jpgDe reiskriebels hebben Kids Welkom in hun macht, want deze keer stellen we weer een nieuwe reisgids voor! Voor reislustige kids is er nu de Wat & Hoe Kids van Jippie, een unieke combinatie van een reis- en taalgids, speciaal voor kinderen. Vol spelletjes, raadsels, grapjes, die het reizen voor kinderen nóg leuker en spannender maken dan het al is.

De Wat & Hoe Taal- en Reisgidsen zijn al tientallen jaren onontbeerlijk voor de volwassen vakantieganger. En nu hoeven ook de kinderen niet meer zonder. In het nieuwe deel van Wat & Hoe Kids: Jippie naar Spanje! gaat Jippie met zijn vriendje en vriendinnetje op reis naar Spanje en maakt daar allemaal spannende avonturen mee. Ook vertelt Jippie in het boek wat er in Spanje allemaal te zien is, wat voor gewoontes de mensen hebben en welke plekken er cool zijn voor kinderen. Maar het allerleukste is dat Jippie uitlegt hoe kinderen zelf iets in het Spaans kunnen zeggen. Zo kunnen kinderen straks zelf hun tapas bestellen!

Dé gids voor kids!

De Jippie-boeken zijn speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar en samengesteld door leerkrachten die goed bekend zijn met die doelgroep. Iedere gids staat vol spelletjes, raadsels, (taal)grapjes en op de leeftijd afgestemde vertaalzinnen. Zo gaan kinderen met nóg meer plezier op vakantie.

In de reeks verschenen eerder: Jippie naar Frankrijk!, Jippie naar Italië!, Jippie Vakantievriendenboek en Jippie Vakantiereporter. Voor 2014 staat Jippie naar Duitsland! op het programma.

Prijs Jippie naar Spanje: 12,95 euro

Meer info vind je op www.jippieopreis.nl

okt

Een fantastische nacht in het Sofitel in Hamburg

Het uitzonderlijke vijfsterren hotel Sofitel ligt in Hamburg, dat in 2011 verkozen werd tot "groene stad". In het hart van de stad en op een boogscheut van de winkelstraten en restaurants, leek het Sofitel Alter Wall ons de perfecte plaats om te overnachten. We werden vooral gecharmeerd door de rust, de grote ruimtes, de doordachte inrichting, het vriendelijke personeel en de luxe die je tot in de details terugvindt (overal, van de badkamer tot de dressing, alles is uitgedacht, tot zelfs in de liften vanwaar je het kanaal kan zien). En ook op het terras, dat eveneens uitgeeft op het kanaal, is het heerlijk vertoeven met een koffie bij de hand!

De «Kids Welkom » troeven

Heel praktisch, de twee kamers die gescheiden worden door een schuifdeur, met aan beide kanten toegang tot de badkamer (aparte douche, toilet en bad) met twee lavabo’s en een make-uptafeltje. Het beddengoed is uitstekend, de lakens zijn zacht en het licht regelbaar, allemaal heel cosy.

Iedereen genieten!

Ook de kinderen hebben genoten van de Spafaciliteiten (hammam, stoombad, sauna...) en het fantastische zwembad met blauwe mozaïekstenen. Een klein paradijs voor reizigers die een lange weg afgelegd hebben... In de ligstoelen kan je genieten van vers fruit, terwijl je naar muziek luistert en volledig ontspant.

De kunst van een perfect buffet

De apetijt van onze kids werd gewekt bij het zien van de uitgebreide buffetten, met de vele schotels met verse vis, gemarineerd of gerookt, fruit à volonté, ontbijtgranen en koffiekoeken, worstjes en kwaliteitskazen.

Nog een detail dat we wisten te appreciëren, voor wie graag zijn tijd neemt aan het ontbijt: een gekookt eitje zoals jij het graag hebt en warme chocolademelk, overheerlijk.

Het kwam ons overigens ter ore dat het Sofitel over 3 restaurants beschikt, waaronder een sushi bar. Maar aangezien we liever nog even van de stad en de ondergaande zon genoten, zijn we er niet geweest.

Het zal jullie niet verwonderen dat dit een van de mooiste hotels zijn waar we al verbleven hebben. Een superadres, voor een droomweekend met de familie, met vrienden of met zijn tweetjes in Hamburg.

Praktische info

Sofitel Hamburg
Alter Wall 40
20457 Hamburg
Duitsland

Tel: (+49)40/369500

De site

Met de wagen: ondergrondse betalende parking. Met de metro (S- en U-Bahn).
Wisselende prijzen volgens periode van verblijf, kamer vanaf 115 euro.
Tip: reserveer ruim op voorhand en profiteer van het familie aanbod op de site.

09:00 Gepost door Ingrid Vandenbroeck in Buitenland, Duitsland, Hotels | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dutsland, hamburg, sofitel, hotel, ontbijtbuffet, spa |  Facebook |